
vrijdag, oktober 20, 2006
Ontvoerders dreigen Torsello maandag te vermoorden
De Italiaanse fotojournalist Gabriele Torsello, die op 12 oktober door vijf gewapende mannen van zijn vrijheid werd beroofd in Afghanistan, heeft een beroep gedaan op zijn collega's en de media om hem te helpen. Torsello heeft in een telefoongesprek overgebracht dat hij onder extreme bedreiging van zijn ontvoerders verkeert. Torsello zou het volgende hebben gezegd: "De ontvoerders vertellen me voortdurend dat ik een spion ben, en dat Britse troepen in de regio's Musa Qala en Nawzad bombardementen hebben uitgevoerd op mijn aanwijzingen."
Torsello vertelde dat hij voortdurend geblinddoekt is en dat hij zijn verblijfplaats niet kent. Tijdens het gesprek werd hij voortdurend onderbroken door de ontvoerders die herhaalden dat Italië de bekeerde moslim Abdul Rahman moet overdragen en dat de Italiaanse troepen zich moeten terugtrekken uit Afghanistan. Als aan deze eisen niet wordt voldaan zal Torsello maandag om middernacht worden omgebracht, aldus de ontvoerders.
De Italiaanse minister van Defensie heeft een troepenterugtrekking uit Afghanistan uitgesloten. Hij heeft wel toegezegd zich in te zetten voor de vrijlating van Torsello. In tegenspraak met de eerste berichten over de ontvoering hebben de kidnappers zich nu gedistantieerd van de Taliban. Ze profileren zich nu als "gewone moslims die de buitenlandse bezetters bevechten" in het westen van Afghanistan.
Torsello vertelde dat hij voortdurend geblinddoekt is en dat hij zijn verblijfplaats niet kent. Tijdens het gesprek werd hij voortdurend onderbroken door de ontvoerders die herhaalden dat Italië de bekeerde moslim Abdul Rahman moet overdragen en dat de Italiaanse troepen zich moeten terugtrekken uit Afghanistan. Als aan deze eisen niet wordt voldaan zal Torsello maandag om middernacht worden omgebracht, aldus de ontvoerders.
De Italiaanse minister van Defensie heeft een troepenterugtrekking uit Afghanistan uitgesloten. Hij heeft wel toegezegd zich in te zetten voor de vrijlating van Torsello. In tegenspraak met de eerste berichten over de ontvoering hebben de kidnappers zich nu gedistantieerd van de Taliban. Ze profileren zich nu als "gewone moslims die de buitenlandse bezetters bevechten" in het westen van Afghanistan.
Caught in the Crossfire
Caught in the Crossfire is an exhibition organised by the Control Arms campaign featuring images taken by some of the world’s best-known conflict photographers. The exhibition is being held simultaneously in major cities around the world throughout October. During this time world leaders will meet at the UN General Assembly in New York to decide whether to put in place tougher controls on the global arms trade.
Statistics show that one thousand people are killed every day as a result of armed violence. There are enough bullets in circulation around the world to shoot every person at least twice.
Contributing photographers:
Andrew Testa, Guy Tillim, Howard Davies, Zed Nelson, Teun Voeten, Alixandra Fazzina, Severino Silva, Vidal Cavalcante, Fabio Motta, Ami Vitale, Prahant Panjiar, Nadine Hutton, Debbie Yazbek, Jenny Matthews, George Esiri, Lori Waselchuk, Andy Hall, Tom Pilston.
View the Caught in the Crossfire exhibition online.
Statistics show that one thousand people are killed every day as a result of armed violence. There are enough bullets in circulation around the world to shoot every person at least twice.
Contributing photographers:
Andrew Testa, Guy Tillim, Howard Davies, Zed Nelson, Teun Voeten, Alixandra Fazzina, Severino Silva, Vidal Cavalcante, Fabio Motta, Ami Vitale, Prahant Panjiar, Nadine Hutton, Debbie Yazbek, Jenny Matthews, George Esiri, Lori Waselchuk, Andy Hall, Tom Pilston.
View the Caught in the Crossfire exhibition online.
PvdA wil foto's op stemcomputer
De PvdA wil foto's van de kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen op de stemcomputer. Daarmee moeten analfabeten worden geholpen. Dat heeft Kamerlid Niesco Dubbelboer gemeld aan minister voor Bestuurlijke Vernieuwing Atzo Nicolaï (VVD).
Volgens de PvdA heeft een miljoen analfabeten in Nederland moeite met stemmen.
Bron: Novum.
Volgens de PvdA heeft een miljoen analfabeten in Nederland moeite met stemmen.
Bron: Novum.
Moonrise-print voor 609.600 dollar geveild

Een afdruk van de foto "Moonrise, Hernandez, New Mexico" van landschapsfotograaf Ansel Adams heeft op een veiling in New York 609.600 dollar opgebracht. De foto werd gekocht door een galerie namens een onbekende privé-persoon. De foto werd gemaakt in 1941, en de afdruk dateert uit 1948. Er zijn vele afdrukken van de opname in omloop, die in de loop der decennia steeds donkerder uit de doka kwamen. Twee andere afdrukken van "Moonrise" uit de jaren '70 (met hoger contrast en donkerder hemel) werden geveild voor 33.000 dollar per stuk.
Het record tot nu toe voor een afdruk van "Moonrise" was 136.000 dollar voor een in 2002 geveild exemplaar.
Finalisten Deutsche Borse Photography Prize
The Photographers' Gallery in London heeft de finalisten bekendgemaakt van de strijd om de Deutsche Borse Photography Prize 2007: Philippe Chancel, Anders Petersen, Fiona Tan en The Atlas Group. Deze jaarlijkse prijs die een levende fotograaf eert die een belangrijke bijdrage aan de Europese fotografie heeft geleverd, bestaat uit een geldbedrag van 30.000 pond (ongeveer 45.000 euro). onder de eerde winnars zijn namen als Robert Adams en Luc Delahaye.
De vier genomineerde fotografen vertegenwoordigen verschillende genres.
Anders Petersen is een Zweedse fotojournalist. Hij is genomineerd voor zijn serie
"About Gap and St. Etienne," een studie van twee Zuid-Franse stadjes. Philippe Chancel is een architectuur- en interieurfotograaf. Fiona Tan is een kunstfotografe. The Atlas Group is een project van kunstenaar Walid Read.
De winnaar wordt bekendgemaakt in maart 2007.
De vier genomineerde fotografen vertegenwoordigen verschillende genres.
Anders Petersen is een Zweedse fotojournalist. Hij is genomineerd voor zijn serie
"About Gap and St. Etienne," een studie van twee Zuid-Franse stadjes. Philippe Chancel is een architectuur- en interieurfotograaf. Fiona Tan is een kunstfotografe. The Atlas Group is een project van kunstenaar Walid Read.
De winnaar wordt bekendgemaakt in maart 2007.
donderdag, oktober 19, 2006
Straatnaam voor levende fotograaf
Ben van Meerendonk werd doodgewaand en daarom is er een straat naar hem vernoemd in de Amsterdamse nieuwbouwwijk IJburg. De Amsterdamse fotograaf bleek echter springlevend.
Zonder te controleren of hij nog leefde, vernoemde stadsdeel Zeeburg in de film- en fotografiewijk op Haveneiland Oost een straat naar de in 1913 geboren fotograaf. Hoewel straten normaal alleen vernoemd worden naar overleden mensen, besloot het stadsdeel de naam toch te handhaven.
Van Meerendonk kreeg donderdagmiddag zijn straatnaambordje uitgereikt. Hij richtte het Algemeen Hollands Persbureau op en won drie Zilveren Camera's.
Bron: AT5.
Zonder te controleren of hij nog leefde, vernoemde stadsdeel Zeeburg in de film- en fotografiewijk op Haveneiland Oost een straat naar de in 1913 geboren fotograaf. Hoewel straten normaal alleen vernoemd worden naar overleden mensen, besloot het stadsdeel de naam toch te handhaven.
Van Meerendonk kreeg donderdagmiddag zijn straatnaambordje uitgereikt. Hij richtte het Algemeen Hollands Persbureau op en won drie Zilveren Camera's.
Bron: AT5.
Edwin Smulders weer thuis
Edwin Smulders is donderdag uit het ziekenhuis ontslagen. Twee dagen eerder werd de showbizzfotograaf opgenomen met hartklachten. Smulders wil vrijdag weer aan het werk. "Ik kan hem wel kort houden, maar hij is 38 jaar. Ik neem aan dat hij weet waar hij mee bezig is", zei zijn vrouw Anouk donderdag in het televisieprogramma RTL Boulevard.
Het hart van Smulders is woensdag onderzocht. "Het was wel even schrikken", zei hij over zijn opname.
Bron: Novum.
Het hart van Smulders is woensdag onderzocht. "Het was wel even schrikken", zei hij over zijn opname.
Bron: Novum.
Shooting film forces you to think
Stanley Greene vertelt in een video-interview met het online magazine Photographie.com over allerlei onderwerpen uit de fotojournalistiek, zoals de nadelen van digitale fotografie, en zijn avonturen in Libanon met collega's als Chris Anderson en zijn goede vriend "Kadir Losenhausen".
Veel wijze woorden.
Bekijk het interview hier. (let op, twee delen)
Veel wijze woorden.
Bekijk het interview hier. (let op, twee delen)
Goede fotograaf hoeft niet te filmen
Op Villamedia lees ik (uit de pen van De Journalist):
'Fotograaf moet ook leren filmen'
De fotojournalist die aan het werk wil blijven moet leren filmen, dat is de conclusie van het door de NVF, NVJ, Nederlands Fotomuseum en Erasmus Universiteit georganiseerde debat over de toekomst van de fotojournalistiek.
Dat is wel erg kort door de bocht. Alleen de hoofdredacteur van Spits stelde dat, verder was eigenlijk niemand het met hem eens. Dus om dat nou DE conclusie van het debat te noemen... Blijkbaar is de schrijver van het bovenstaande zo iemand die fotojournalistiek bij voorbaat derderangs vindt, zo van "schrijven is het hoogste, en bewegend beeld is altijd beter dan stilstaand beeld". Een gratis krantje als Spits geeft niets om fotografie, en is in de praktijk alleen in beeld geinteresseerd als het gratis is, vandaar ook het gebruik van amateurfoto's. (En kom als Spits-baas niet aan met de drogreden "wij drukken amateurfoto's af om een band met de lezer op te bouwen" en dat "goede fotojournalistiek niet aansluit bij onze lezer". Als je er geen geld voor over hebt, op één projectje per jaar na, wees dan zo eerlijk om dat toe te geven.)
De sprekers gehoord hebbende zou ik stellen dat er voor goede fotojournalisten die zelf op zoek gaan naar onderwerpen altijd genoeg werk is, maar dat de minder begaafden (die ook nog eens thuis afwachten tot ze een opdracht krijgen) een moeilijke tijd tegemoet gaan.
Er werd gisteravond in De Balie juist nadrukkelijk gesteld dat de "multimedia-journalist" die tegelijk fotografeert en filmt en soms ook nog schrijft, in de praktijk alleen met waardeloze filmpjes en baggerfoto's thuiskomt. (Omdat je, als je iets goed wil doen, niet alles tegelijk kan doen.)
Het kaf wordt van het koren gescheiden, zodat sommige minder getalenteerde fotografen afhaken. Voor fotojournalistiek van hoge kwaliteit blijft altijd een markt. Dát is de conclusie van het debat.
En, zou ik er aan willen toevoegen: bedenk je tweemaal voordat je naar de pijpen van een gratis krant gaat dansen. Zij willen alleen low-cost bladvulling tussen de gsm-advertenties door, en je kunt niet op prijs concurreren met amateurs die hun foto's gratis aanbieden.
'Fotograaf moet ook leren filmen'
De fotojournalist die aan het werk wil blijven moet leren filmen, dat is de conclusie van het door de NVF, NVJ, Nederlands Fotomuseum en Erasmus Universiteit georganiseerde debat over de toekomst van de fotojournalistiek.
Dat is wel erg kort door de bocht. Alleen de hoofdredacteur van Spits stelde dat, verder was eigenlijk niemand het met hem eens. Dus om dat nou DE conclusie van het debat te noemen... Blijkbaar is de schrijver van het bovenstaande zo iemand die fotojournalistiek bij voorbaat derderangs vindt, zo van "schrijven is het hoogste, en bewegend beeld is altijd beter dan stilstaand beeld". Een gratis krantje als Spits geeft niets om fotografie, en is in de praktijk alleen in beeld geinteresseerd als het gratis is, vandaar ook het gebruik van amateurfoto's. (En kom als Spits-baas niet aan met de drogreden "wij drukken amateurfoto's af om een band met de lezer op te bouwen" en dat "goede fotojournalistiek niet aansluit bij onze lezer". Als je er geen geld voor over hebt, op één projectje per jaar na, wees dan zo eerlijk om dat toe te geven.)
De sprekers gehoord hebbende zou ik stellen dat er voor goede fotojournalisten die zelf op zoek gaan naar onderwerpen altijd genoeg werk is, maar dat de minder begaafden (die ook nog eens thuis afwachten tot ze een opdracht krijgen) een moeilijke tijd tegemoet gaan.
Er werd gisteravond in De Balie juist nadrukkelijk gesteld dat de "multimedia-journalist" die tegelijk fotografeert en filmt en soms ook nog schrijft, in de praktijk alleen met waardeloze filmpjes en baggerfoto's thuiskomt. (Omdat je, als je iets goed wil doen, niet alles tegelijk kan doen.)
Het kaf wordt van het koren gescheiden, zodat sommige minder getalenteerde fotografen afhaken. Voor fotojournalistiek van hoge kwaliteit blijft altijd een markt. Dát is de conclusie van het debat.
En, zou ik er aan willen toevoegen: bedenk je tweemaal voordat je naar de pijpen van een gratis krant gaat dansen. Zij willen alleen low-cost bladvulling tussen de gsm-advertenties door, en je kunt niet op prijs concurreren met amateurs die hun foto's gratis aanbieden.
woensdag, oktober 18, 2006
Juan Vrijdag goes east
Fotojournalist Juan Vrijdag heeft per 1 oktober het ANP verlaten om zich als freelancer te vestigen in het Midden-Oosten. Hij gaat daar behalve fotograferen ook experimenteren met video.
Debat over fotojournalistiek live op internet
Het debat dat vanavond in cultureel centrum De Balie in Amsterdam wordt georganiseerd over de toekomst van de fotojournalistiek is live te volgen via internet.
Vanaf 20.30 via deze link.
Vanaf 20.30 via deze link.
Ontvoerders willen Torsello ruilen voor bekeerde vluchteling
De ontvoerders van de Italiaanse fotojournalist Gabriele Torsello hebben een uitwisseling voorgesteld van de Italiaan voor de Afghaanse bekeerling Abdul Rahman. Rahman, die 16 jaar geleden van de islam tot het christendom bekeerde toen hij als vluchteling in Pakistan verbleef, werd in maart asiel verleend in Italië omdat hem als afvallige in Afghanistan de doodstraf te wachten stond.
De ontvoerders (volgens de Afghaanse politie Taliban-strijders) maakten hun voorstel kenbaar via een ziekenhuis in de provincie Helmand, dat door een Italiaanse hulporganisatie wordt beheerd.
De ontvoerders (volgens de Afghaanse politie Taliban-strijders) maakten hun voorstel kenbaar via een ziekenhuis in de provincie Helmand, dat door een Italiaanse hulporganisatie wordt beheerd.
dinsdag, oktober 17, 2006
Getty Images beurzen voor 2007
In 2007, Getty Images will award five photojournalists individual grants of $20,000 each, for a total of $100,000. Grant recipients are given the opportunity to sign a one-year exclusive-rights deal with Getty Images whereby their work will be marketed and available for license to customers worldwide through gettyimages.com, while retaining copyright of their imagery.
2007 Grant Application Deadlines
November 15, 2006 (Two grants will be announced February 2007.)
May 15, 2007 (Three grants will be announced September 2007.)
2007 Grant Application Deadlines
November 15, 2006 (Two grants will be announced February 2007.)
May 15, 2007 (Three grants will be announced September 2007.)
Edwin Smulders in ziekenhuis met hartklachten
Paparazzo Edwin Smulders is vanmorgen met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis. De 38-jarige showbizzfotograaf ligt op de afdeling Intensieve Zorg. Afgelopen weekend kreeg hij in Rome pijn in zijn borst, die alsmaar erger werd.


maandag, oktober 16, 2006
"Photoshoppen" in een ander tijdperk
In Spanje zijn twee nieuwe geretoucheerde foto's opgedoken van de historische ontmoeting tussen Franco en Hitler in Hendaye (Frankrijk). De foto's uit 1940 zijn ontdekt in het historisch fotografisch archief van het nieuwsagentschap EFE, dat momenteel gerestaureerd en gedigitaliseerd wordt. De twee fotomontages werden verspreid op 23 oktober 1940.
Bij de eerste fotomontage werden op een originele opname van het treinstation van Hendaya de figuren van Hitler, Franco en een Duitse militair geplakt.

Bij de tweede fotomontage inspecteren de twee dictators de wacht. Omdat op het originele negatief generaal Franco zijn ogen dicht had werd een andere foto van zijn gezicht in het origineel gemonteerd.

In het jaar 2000 werd al eens een bewerkte foto gevonden van dezelfde ontmoeting waarbij beide heerschappen achteraf werden opgepoetst met een mooier uniform en hogere onderscheidingen op het revers. (En Franco had alweer zijn ogen halfdicht op het origineel.)
De ontmoeting zelf heeft wel degelijk plaatsgevonden, in die zin is er dus geen sprake van een grote historische vervalsing.
Lees meer in El Periódico. Met dank aan Edwin Winkels.
Bij de eerste fotomontage werden op een originele opname van het treinstation van Hendaya de figuren van Hitler, Franco en een Duitse militair geplakt.

Bij de tweede fotomontage inspecteren de twee dictators de wacht. Omdat op het originele negatief generaal Franco zijn ogen dicht had werd een andere foto van zijn gezicht in het origineel gemonteerd.

In het jaar 2000 werd al eens een bewerkte foto gevonden van dezelfde ontmoeting waarbij beide heerschappen achteraf werden opgepoetst met een mooier uniform en hogere onderscheidingen op het revers. (En Franco had alweer zijn ogen halfdicht op het origineel.)
De ontmoeting zelf heeft wel degelijk plaatsgevonden, in die zin is er dus geen sprake van een grote historische vervalsing.
Lees meer in El Periódico. Met dank aan Edwin Winkels.
Voorlichtingsbijeenkomst Photographic Studies Universiteit Leiden
Op vrijdag 10 november organiseert de masteropleiding Photographic Studies van de Universiteit Leiden een voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe masterstudenten.
10 november 2006 | 15.00-17.00 uur
Programma
- Studievoorlichting en informatie over stages, excursies, arbeidsmarkt en over de
toelatingsprocedure door Mirelle Thijsen, voorzitter van de opleiding.
- Photographic Studies in de praktijk. Twee studenten vertellen over hun ervaringen.
- Er is een kleine selectie fotomateriaal uit het Prentenkabinet/ Studie- en Documentatie Centrum voor Fotografie ter inzage.
- Het toelatingspakket met opdrachten, dat onderdeel uitmaakt van de toelatingsprocedure, is op deze middag verkrijgbaar à 49,95.
Plaats
Universiteit Leiden Lipsiusgebouw zaal 228
Cleveringaplaats 1 Leiden.
Meer info en aanmelden
Rosalien van der Poel, telefoon 071 527 18 04,
e-mail: rhm.vanderpoel@kunsten.leidenuniv.nl.
Zie ook www.kunstenenwetenschappen.nl.
Als gevolg van de toegenomen aandacht, nationaal en internationaal, voor fotografie is er een grote behoefte aan mensen met specifieke kennis, die fotografie als zelfstandig medium in relatie tot andere disciplines en media kunnen analyseren en benaderen. De Masteropleiding Photographic Studies biedt een brede wetenschappelijke en maatschappelijke oriëntatie op fotografie. Aandachtsgebieden zijn: theorieën over fotografie, innovatieve methoden van wetenschappelijke bestudering, samenhang tussen fotografie en beeldcultuur, presentatievormen van fotografie (tentoonstellingen, het Internet, fotoboeken), de beroepspraktijk en nieuwe omgevingen waarin fotografie onderzocht kan worden. Ook aandacht voor het actuele discours over 'vernacular photography' en 'artistic research'. Op welke manier is onderzoek ingebed in de werkmethode van professionele fotografen?
Sinds 1 september 2006 is fotograaf-onderzoeker, Susan Meiselas (1948), verbonden aan het fotoagentschap Magnum Photos, aangesteld als bijzonder hoogleraar Fotografie aan de Masters in Photographic Studies. De masteropleiding Photographic Studies is een voor Nederland unieke opleiding die wetenschap en kunst integreert. De master is een initiatief van de Faculteit der Kunsten, de opleiding Kunstgeschiedenis, het Prentenkabinet / Studie en Documentatie Centrum voor Fotografie van de Universiteit Leiden en werkt samen met het Nederlands fotomuseum in Rotterdam en het Fotomuseum in Den Haag.
10 november 2006 | 15.00-17.00 uur
Programma
- Studievoorlichting en informatie over stages, excursies, arbeidsmarkt en over de
toelatingsprocedure door Mirelle Thijsen, voorzitter van de opleiding.
- Photographic Studies in de praktijk. Twee studenten vertellen over hun ervaringen.
- Er is een kleine selectie fotomateriaal uit het Prentenkabinet/ Studie- en Documentatie Centrum voor Fotografie ter inzage.
- Het toelatingspakket met opdrachten, dat onderdeel uitmaakt van de toelatingsprocedure, is op deze middag verkrijgbaar à 49,95.
Plaats
Universiteit Leiden Lipsiusgebouw zaal 228
Cleveringaplaats 1 Leiden.
Meer info en aanmelden
Rosalien van der Poel, telefoon 071 527 18 04,
e-mail: rhm.vanderpoel@kunsten.leidenuniv.nl.
Zie ook www.kunstenenwetenschappen.nl.
Als gevolg van de toegenomen aandacht, nationaal en internationaal, voor fotografie is er een grote behoefte aan mensen met specifieke kennis, die fotografie als zelfstandig medium in relatie tot andere disciplines en media kunnen analyseren en benaderen. De Masteropleiding Photographic Studies biedt een brede wetenschappelijke en maatschappelijke oriëntatie op fotografie. Aandachtsgebieden zijn: theorieën over fotografie, innovatieve methoden van wetenschappelijke bestudering, samenhang tussen fotografie en beeldcultuur, presentatievormen van fotografie (tentoonstellingen, het Internet, fotoboeken), de beroepspraktijk en nieuwe omgevingen waarin fotografie onderzocht kan worden. Ook aandacht voor het actuele discours over 'vernacular photography' en 'artistic research'. Op welke manier is onderzoek ingebed in de werkmethode van professionele fotografen?
Sinds 1 september 2006 is fotograaf-onderzoeker, Susan Meiselas (1948), verbonden aan het fotoagentschap Magnum Photos, aangesteld als bijzonder hoogleraar Fotografie aan de Masters in Photographic Studies. De masteropleiding Photographic Studies is een voor Nederland unieke opleiding die wetenschap en kunst integreert. De master is een initiatief van de Faculteit der Kunsten, de opleiding Kunstgeschiedenis, het Prentenkabinet / Studie en Documentatie Centrum voor Fotografie van de Universiteit Leiden en werkt samen met het Nederlands fotomuseum in Rotterdam en het Fotomuseum in Den Haag.
Anton Corbijn schiet beroemde handen voor goede doel
De Nederlandse fotograaf Anton Corbijn heeft voor SOS Telefonische Hulpdienst een serie foto's gemaakt om de activiteiten van de organisatie te ondersteunen. De foto's symboliseren het werk van de hulpdienst: helpende handen.
Een aantal artiesten, die Corbijn al eerder op de foto zette, stelden zich nu ook beschikbaar, zoals Michael Stipe, Elton John, Chris Martin, Patti Smith, Brandon Flowers, Helena Christensen, The Edge, Gwyneth Paltrow, Nick Cave, en Bob Geldof met Bono samen. Zij steken de beroemde hand uit voor de foto.
De beelden worden zaterdag 28 oktober in aanwezigheid van Corbijn gepresenteerd in De Puddingfabriek in Groningen. De foto's zijn als een set van tien ansichtkaarten gebundeld en worden in de week van 30 oktober tot 3 november gratis uitgereikt aan bezoekers van alle postkantoren in Nederland.
Bron: ANP.
Een aantal artiesten, die Corbijn al eerder op de foto zette, stelden zich nu ook beschikbaar, zoals Michael Stipe, Elton John, Chris Martin, Patti Smith, Brandon Flowers, Helena Christensen, The Edge, Gwyneth Paltrow, Nick Cave, en Bob Geldof met Bono samen. Zij steken de beroemde hand uit voor de foto.
De beelden worden zaterdag 28 oktober in aanwezigheid van Corbijn gepresenteerd in De Puddingfabriek in Groningen. De foto's zijn als een set van tien ansichtkaarten gebundeld en worden in de week van 30 oktober tot 3 november gratis uitgereikt aan bezoekers van alle postkantoren in Nederland.
Bron: ANP.
Televisie hindert persfotografen
Martijn Beekman, fotograaf van de Volkskrant, ervaart met zijn collega’s de praktische gevolgen van de uitdijende televisiedemocratie. ‘Dat geduw en getrek van fotografen en cameraploegen rond de politieke kopstukken levert ongetwijfeld mooie tv-beelden op voor de lijsttrekker en diens partij, maar voor ons is zo’n veldslag onwerkbaar’, verzucht hij. ‘Probeer maar eens een aardige foto te maken terwijl een geluidsman met zijn microfoonhengel in je kont zit te douwen.’
Bron: De Volkskrant.
Bron: De Volkskrant.
zondag, oktober 15, 2006
Capturing The Royals
Vanavond op BBC2:
Capturing The Royals - The Story of Royal Photography
Part One
A look at the last 50 years' struggle to portray the Royal Family as a brand that smacks of majesty and austerity and yet one with a human, approachable face. In times of crisis, the Family have looked to photography to enhance, or even save, their image. That branding starts with theatre designer, photographer and subversive diarist Cecil Beaton - who saved the Family from an identity crisis with not so much a make-over, as a total image reinvention.Fashion and celebrity photographer Mario Testino talks openly about 'that day' with Princess Diana that marked her post-divorce brave new look.
Lords Snowdon and Lichfield share stories of intimate, magical and at times difficult sittings with their Royal relatives - made no less stressful by their relative proximity to the Family.
Zondag 15 oktober, 21.00-22.00
Capturing The Royals - The Story of Royal Photography
Part One
A look at the last 50 years' struggle to portray the Royal Family as a brand that smacks of majesty and austerity and yet one with a human, approachable face. In times of crisis, the Family have looked to photography to enhance, or even save, their image. That branding starts with theatre designer, photographer and subversive diarist Cecil Beaton - who saved the Family from an identity crisis with not so much a make-over, as a total image reinvention.Fashion and celebrity photographer Mario Testino talks openly about 'that day' with Princess Diana that marked her post-divorce brave new look.
Lords Snowdon and Lichfield share stories of intimate, magical and at times difficult sittings with their Royal relatives - made no less stressful by their relative proximity to the Family.
Zondag 15 oktober, 21.00-22.00